Budowę Zakładów Celulozowo-Papierniczych, działających później pod nazwą Fabryka Papieru „Szczecin-Skolwin”, zakończono w 1914 r. W okresie PRL była to jedna z największych papierni w Polsce. Działała z przerwami do roku 2006. W ostatnich latach w zakładach wznowiono produkcję.
W roku 1914 zakończyła się, trwająca od 1886 roku, budowa fabryki papierniczej w ówczesnej dzielnicy Skolwin. Nowo wybudowane budynki stały się własnością firmy Feldmuehle, powstałej w 1885 roku w Dusseldorfie, zaś fabrykę nazwano Feldmuehle, Papier-und Zellstoffwerke Aktiengesellschaft (Zakłady Papierniczo-Celulozowe Spółka Akcyjna).
Zakłady w Skolwinie były nowocześnie wyposażone, posiadały wewnętrzne połączenie kolejowe, własne nabrzeże o długości 638 metrów, a także boczny kanał długości 263 metrów i szerokości 18 metrów (istniejący do dzisiaj). Zgodnie z nazwą produkowano tam papier i celulozę. W 1945 roku fabryka została zajęta przez Rosjan. Co prawda 15 maja 1946 roku oddaną ją Polakom, ale do tego czasu zdążono wywieźć na wschód całe wyposażenie. Dlatego ponowna produkcja ruszyła dopiero w 1953 roku.
Zakłady ponownie zajęły się wtedy produkcją papieru do książek i gazet oraz przerabianiem zużytego papieru makulaturowego na papier toaletowy. W 1975 roku działały pod szyldem Szczecińskie Zakłady Papiernicze „Skolwin”. W latach 90 zmieniono nazwę na Fabryka Papieru Szczecin-Skolwin SA. W 2005 roku duńska firma Nørhaven A/S kupiła fabrykę i przemianowała ją na Skolwin Paper International, jednakże 2 lata później fabryka w Skolwinie zbankrutowała.
Ze względu na dużą wartość historyczną i artystyczną, zaraz po zaprzestaniu produkcji i ogłoszeniu bankructwa, zespół budynków skolwińskiej fabryki został objęty ochroną Miejskiego Konserwatora Zabytków. W 2012 roku tereny po Skolwin Paper International kupiła polska firma Apis działająca w branży papierniczej, która rozpoczęła ich rewitalizację, remont budynków oraz ponownie uruchamianie produkcji papieru. Aktualnie zatrudnia 72 osoby. Przy fabryce istnieje linia kolejowa, ale w 2011 roku zlikwidowano na tej trasie połączenia pasażerskie i obecnie kursują tam jedynie pociągi towarowe.