Porozumienie podpisali Olgierd Geblewicz – Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego i Prezes Zarządu Związku Województw Rzeczypospolitej Polskiej oraz Rafał Szmytke – Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej. W wydarzeniu udział wzięli również Piotr Borys – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Rekreacji, Łukasz Smółka – Marszałek Województwa Małopolskiego oraz Grzegorz Biedroń – Prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej.
Tworzenie tras Eurovelo w Polsce rozpoczęto w 1997 r. Obecnie 67% sieci jest gotowa do jazdy. W Polsce zrealizowano tylko 18% długości tych tras. Liderami rozwoju EuroVelo w Polsce są zachodniopomorskie (93% długości zrealizowane), małopolskie i pomorskie.
W Polsce nie jest dostrzegana ranga tras EuroVelo. Regiony ani gminy ich nie rozwijają, a wielu zagranicznych turystów próbuje nimi podróżować, co zwykle kończy się złymi doświadczeniami.
W Europie funkcjonuje obecnie siedemnaście tras EuroVelo, z czego sześć przebiega przez Polskę. Aby w pełni wykorzystać potencjał tego projektu i czerpać z doświadczeń krajów, które już od lat inwestują w promocję turystyki rowerowej, konieczne jest podjęcie zdecydowanych działań. Niezbędne jest myślenie globalne, ale działanie na poziomie lokalnym – zgodnie z zasadą współpracy europejskiej.
Polska Organizacja Turystyczna podjęła się zadania koordynacji rozwoju szlaków EuroVelo w Polsce, co zostało oficjalnie potwierdzone podpisanym dziś listem intencyjnym o współpracy pomiędzy Związkiem Województw RP a POT. Celem tej inicjatywy jest stworzenie centralnego punktu kontaktowego dla sieci EuroVelo oraz intensyfikacja działań promujących tych tras w Polsce.
Obecnie w Polsce zrealizowanych jest mniej niż 20% odcinków sześciu szlaków EuroVelo. Dla porównania, w województwie zachodniopomorskim, gdzie przebiegają dwie trasy – EuroVelo 10 i EuroVelo 13 – udało się już zrealizować aż 93% ich długości. To dowód na to, że konsekwentne działania na poziomie regionalnym przynoszą wymierne efekty. W perspektywie kilku lat celem jest osiągnięcie podobnego poziomu realizacji w całym kraju, aby Polska mogła w pełni wykorzystać potencjał europejskiej sieci rowerowej.
Rozwój turystyki rowerowej w Polsce wymaga dalszej koordynacji na poziomie krajowym i współpracy z europejskimi partnerami. Dzięki inicjatywom takim jak dzisiejsze porozumienie Polska może stać się ważnym punktem na mapie europejskich tras rowerowych, co przełoży się na wzrost ruchu turystycznego i korzyści gospodarcze dla poszczególnych regionów.– mówił Olgierd Geblewicz, marszałek Zachodniopomorskiego i prezes zarządu Związku Województw Rzeczpospolitej Polskiej.
Kolejnym krokiem w sprawie utworzenia Krajowego Centrum Koordynacji EuroVelo będzie złożenie wniosku do Europejskiej Federacji Cyklistów w czerwca 2025 roku, aby Polska jeszcze w tym roku stała się pełnoprawnym członkiem sieci National EuroVelo Coordination Centres. Polska Organizacja Turystyczna złoży wniosek aplikacyjny do Europejskiej Federacji Cyklistów, podczas największego na świecie kongresu rowerowego Velo-City, który zaplanowany jest w tym roku na początku czerwca w Gdańsku. Nowe Centra Koordynacyjne przyjmuje się na rocznym zgromadzeniu ogólnym wszystkich członków. W tym roku gospodarzem będzie – we wrześniu – węgierski Balatonfüred.