Etap XII budowy rowerowej Trasy Pojezierzy Zachodnich. Odcinki w gminach Marianowo, Dobrzany, Ińsko oraz oznakowanie w gminie Dobra (Szczecińska). Inwestycja będzie współfinansowana z funduszy europejskich.
Artykuł z dnia: 2025-04-29 11:47
Całkowita długość odcinków inwestycyjnych wynosi blisko 22,4 km, natomiast odcinków do oznakowania ok. 6 km. Dwa odcinki inwestycyjne to: Marianowo – Mosina i Mosina – Ińsko, natomiast oznakowanie zostanie wykonane w Ińsku oraz na odcinku Dobra – Granica Państwa.
Odcinek kolejowy Marianowo – Mosina, jest częścią nieczynnej linii kolei wąskotorowej relacji Stargard – Stara Dąbrowa – Trąbki – Kozy Pomorskie, która została w 2002r. wpisana do rejestru zabytków, dlatego przy okazji tego projektu, powstanie szereg elementów, przypominających o historii tej linii. Torowisko, na którym powstanie droga rowerowa jest dziś częściowo rozebrane, a częściowo przysypane ziemią i zarośnięte.
Po demontażu szyn, planuje się ich odcinkową ekspozycję w projektowanej ścieżce rowerowej, wskazując zabytkowy przebieg trasy kolejowej wraz z jej historycznym, metrowym rozstawem szyn. Ekspozycję przewidziano na pięciu 8-metrowych odcinkach. W rejonie trzech byłych przystanków kolejowych na tej trasie, powstaną miejsca z tablicami informującymi o zabytku.
W ramach inwestycji planowana jest również odbudowa mostu na rzece Dołżnicy. Zgodnie z projektem powstanie tu nowa kładka rowerowa o szerokości 3,5m. Nowe przęsło w konstrukcji stalowej zostanie oparte na istniejących betonowych przyczółkach. Ciekawostką może być również to, że elementy zdemontowanej linii kolejowej, zostaną zabezpieczone i przewiezione do miejsca, które wskazało Towarzystwo Stargardzkiej Kolei Dojazdowej. W przyszłości mają zostać wbudowane na odcinku Stargard – Małkocin.
Nowy odcinek drogi rowerowej będzie miał nawierzchnię bitumiczną o szerokości 2,5 m.
Roboty budowlane zgodnie z podpisaną umową będą kosztować ponad 22 mln zł brutto. Wykonawcą jest konsorcjum firm: TERLAN z Poznania i STANLED ze Stargardu.
Wykonawca ma 400 dni na realizację wszystkich robót.
Inwestycja powinna być gotowa przed wakacjami przyszłego roku.